Meteen naar de inhoud

ik doe mee

’t EcoZand Forums KETEL OP 45 ik doe mee

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Tet
    Moderator

ik heb de metertjes aan de radiatoren gehangen, ketel op 45 maar dat was te laag, het duurde erg lang voordat het warm werd en de metertjes kwamen niet boven de 31. Is het sowieso de bedoeling dat die metertjes corresponderen met de instelling van de ketel? En hoe verhoudt zich dat tot de thermostaat? Ik heb de ketel nu op 48 staan, metertjes geven rond de 38 aan. Warmwater op 55 gaat trouwens goed.

Tet

Moderator

Hoi Tet, mag ik je vragen waar de sensor van de meter geplaatst? Het beste is op de buis vlak voor de radiatorknop met een plakbandje. Ikzelf heb ook een van de metertjes op tafel gelegd waar deze de luchttemperatuur meet, waar ik op dat moment in zit. Er wordt hier 19,5°C gehaald, wat voor mij voldoende is. Het is nu 1°C buiten en vannacht gaat het weer vriezen, precies het goede moment om te kijken hoe ver je kunt gaan en het toch behaaglijk te maken.

Tet
        Moderator

ik heb ze op die plek vastgemaakt met een elastiekje.

Moderator

Het kan best zijn dat op dit moment jouw huis het niet redt met een ketel op 45°C. Misschien op 48°C of 50°C, dat scheelt in ieder geval een hoop met oorspronkelijk instelling van de ketel. Hoe het aanvoelt is natuurlijk belangrijker als de cijfertjes. Maar als je het met een instelling van 50°C warm krijgt betekent dit dat met beperkte aanpassingen al Lage-temperatuur(LT) verwarming mogelijk is.

Deelnemer

hoi Tet,

..heb na twee weken met CV de ketel op 50C, het volgende ontdekt: het duurt langer voor het huis verwarmt is, maar het wordt aangenamer warm!

Waar de oude hoge stand van 80C de flat binnen 20 minuten warm had gestookt, had je dan de neiging de ramen open te gooien. Nu met de ketel op 50C is de flat aangenaam gelijkmatig warm, en heb je ook niet meer de neiging de ramen open te gooien.

Ketel op 45C is helaas iets te laag voor mijn comfort, zoals ik al eerder schreef, bij koud weer buiten wordt het binnen net 19C; bij koud nat weer voelt dat niet comfortabel aan, met de ketel op 50C wel.., en droogt de natte plunje ook weer sneller.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.