Meteen naar de inhoud

Kachels op 45? Test bij kachels en tapwater

’t EcoZand Forums KETEL OP 45 Kachels op 45? Test bij kachels en tapwater

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Moderator

Ik ga testen o.a. bij mijn “plattebuis” gaskachel en het tapwater van mijn geiser goed afstellen op 55

Moderator

Buiten temperatuur is ca 4’C
        In de woonkamer behaaglijk.

na een paar dagen met veel gepruts de kachels op een min of meer stabiele temperatuur gekregen:

gaskachel-1, met thermostaat, is op een stabiele temperatuur tussen de 45’C en 50’C
        gaskachel-2, een omgebouwde “Brabantse Platte Buis” zonder thermostaat, is op een echt stabiele temperatuur te krijgen van 47’C

Het draaien aan de knoppen moet wel zeer subtiel gebeuren. Iets te ver en het scheelt zo weer 10-20 graden. ‘s-Avonds wel een trui aan als ik g-2 op de ca 47’C wil laten staan.
        Als ik de kachels ‘s-nachts uitzet moet ik ‘s-morgens weer opnieuw beginnen. Maar ik ben wel verbaasd hoe ver ik kom in een huis met energielabel F.

Moderator

Gaskachel-1 Met thermostaat loopt de temperatuur van 26’C tot 47’C

Gaskachel-2 is stabiel in te stellen op 45’C

Moderator

De temperatuur in de woonkamer zelf is behaaglijk en gelijkmatig, 19’C-20’C.
            De tempratuurmetertjes voorkomen onnodig gedraai aan de knoppen van de kachel en ze branden niet hard.

Moderator

Het vriest en de eerste dag met -5°C vorst lukt het om met 2 kachels de woonruimte te verwarmen met 45°C

De dagen er na met strengere vorst tot -12°C, toch maar iets hoger afgesteld op 50°C en wederom comfortabel in een matig geisoleerd huis met energielabel F

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.