Meteen naar de inhoud

Ketel op 50°

’t EcoZand Forums KETEL OP 45 Ketel op 50°

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer

heb de laatste dagen de ketel op 50° gezet, en inderdaad bij koud weer, komt de temperatuur in de flat dan na enige tijd op 20° en 21,5° uit, het duurt wel even, zal komende maand blijken hoeveel verschil in gasverbruik er is..? Bij zacht weer buiten, komt de temperatuur met ketel op 45° wel uit op plus 20° uit.

jessyvo
      Deelnemer

Hi Robbert,

Ik ervaar vandaag inderdaad ook dat mijn ketel het met de huidige buitentemperatuur niet warm genoeg gestookt krijgt op 45º. Ik heb hem dus een half uurtje geleden naar ongeveer 57º gedraaid. Ben nu het resultaat aan het afwachten… 😉

Michael
        Moderator

Ben benieuwd hoe het jullie op de komende frisse ochtend vergaat op 50C of 57C. Als het op 57C wel lukt, maar op 50C niet, betekent dat we kunnen zoeken naar wat de handigste manier is om het teveel aan warmtevraag op te lossen: zijn het de kozijnen? is er iets te doen aan de gevel, of aan de warmteafgifte van de radiatoren? Als we weten bij welke keteltemperatuur het lukt en bij welke niet, kunnen we met redelijke zekerheid berekenen wat voldoende is om te volstaan met lage temperatuur verwarming.

Belangrijkste is dat dat voor de ene persoon wel lekker voelt en voor de andere niet! Het gaat niet om de cijfertjes, het gaat om de echte bewoner die er woont. Daarom zetten we de ketels op 45C!

Deelnemer

beste mensen, heb na twee weken uit proberen met de ketel op 50C, het volgende ontdekt: het duurt langer voor het huis verwarmt is, maar het wordt aangenamer warm!

Waar de oude hoge stand van 80C de flat binnen 20 minuten warm had gestookt, had je dan de neiging de ramen open te gooien. Nu met de ketel op 50C is de flat aangenaam gelijkmatig warm, en heb je ook niet meer de neiging de ramen open te gooien.

Ketel op 45C is helaas iets te laag voor mijn comfort, zoals ik al eerder schreef, bij koud weer buiten wordt het binnen net 19C; bij koud nat weer voelt dat niet comfortabel aan, met de ketel op 50C wel.., en droogt de natte plunje ook weer sneller.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.