’t EcoZand › Forums › KETEL OP 45 › Test Resultaten week 2/3
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 10 maanden geleden door jessyvo.
-
AuteurBerichten
-
24 januari 2021 om 23:24 #1158
Zoals gezegd in mijn reactie op de post van Ed eerder, bij deze een (kort) verslag van mijn bevindingen na een week testen met ‘Ketel op 45ºC’;
Mijn thermostaat heb ik standaard ingesteld staan op 19,5ºC. Ik heb op meerdere tijdstippen met verschillende buitentemperaturen én in verschillende ruimtes van mijn woning getest;
Ik moet zeggen dat het mij alleszins meevalt met de kou in huis. Ik woon in een hoekhuis gebouwd in 1911, en dat is wel goed te merken vanaf de entree op de begane grond tot aan de hal op de eerste verdieping. Daar is het de afgelopen week doorgaans niet veel warmer dan tussen de 16º en 18º geweest. En op de begane grond komt met vorst de temperatuur niet boven de 8/9º. Hier is overigens ook geen radiator geplaatst.
De woonkamer is constant op een temperatuur van rond de 21º, mede afhankelijk van de hoeveelheid warmte die mijn onderbuurvrouw produceert. Maar lager dan 20,5º heb ik het kwik niet zien dalen afgelopen week. De verwarming/radiator produceert over het algemeen een temperatuur van rond de 41/41,5º, bij zeer lage en -/- buitentemperaturen daalt dit naar ongeveer 38º.
De slaapkamer op de eerste verdieping heeft een temperatuur tussen de 19 en 21 graden, ook weer afhankelijk van de buitentemperatuur en de warmteproductie van de onderbuur. De radiator geeft daar een temperatuur van rond de 38º af, max 43º bij opwarmen.
De overloop en de overige twee slaapkamers op de tweede verdieping hebben allemaal een constante en aangename temperatuur van ongeveer 21º. Logisch als je uitgaat van de theorie dat warme lucht stijgt ;). De radiator op de overloop komt ook niet onder een warmteafgifte van 39,5º.
Wat wel opvalt is de tijd die de ketel erover doet om de boel hier op te warmen. Ik heb vandaag om ongeveer 17:00 de thermostaat een half tikje omhoog gezet naar 20º wegens de nachtvorst, en om 20:00 was de thermostaat nog bezig om de temperatuur op 20º te krijgen! Ik heb rond 22:00 nogmaals gekeken, en toen gaf de thermostaat een temperatuur van 20,5º aan. Er zal dus ergens tussen 20:00 en 21:30 een kantelpunt geweest zijn. Inmiddels staat de thermostaat op de ingestelde temperatuur van 20º.
Al met al dus best positief over de temperatuur in huis, alleen de huidige bijbehorende stookkosten baren mij nog wat zorgen. Maar met de juiste isolatie en kierdichting denk ik dat we een heel eind komen voor wat betreft de warmteproductie van de nieuwe installaties.
Hierop aanvullend natuurlijk ook nog de tapwatertemperatuurverlaging naar 55º!
Ik heb hier eerlijk gezegd weinig van gemerkt. Het duurt misschien iets langer om warm water uit de kraan te krijgen, maar dit was ik al gewend omdat ik mijn ketel op de Eco stand had staan voorheen. Dus hier weinig anders te melden dan dat ook dit een haalbare kaart zou moeten zijn in de toekomst!
Ik ben benieuwd hoe de andere bewoners die al meedoen aan de actie “Ketel op 45º’ dit hebben ervaren de afgelopen testperiode?
En als je dit nu toevallig leest en je bent eigenlijk ook wel benieuwd naar de mogelijkheden voor toekomstige warmteopwekking (en winning) in jouw woning, óf je kent iemand in de buurt die hier interesse in heeft, meldt je dan bij William voor het project ‘Ketel op 45º’!
Wordt wederom vervolgd…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.